۱۳۸۸ اسفند ۱۶, یکشنبه

تعداد ضربان قلب چه مفهومی دارد؟

سوال: تعداد ضربان قلب چه مفهومی دارد؟
جواب : تعداد ضربان قلب یعنی دفعاتی که قلب در هر دقیقه می زند یا دفعاتی که قلب در هر دقیقه منقبض می شود.
سوال : متوسط تعداد ضربان قلب یعنی چه ؟
جواب : متوسط تعداد ضربان قلب در حین انجام یک مرحله از تمرین اندازه گیری می شود.
سوال : تعداد ضربان قلب در حال بازسازی چه مفهومی دارد ؟
جواب : تعداد ضربان قلب بازسازی یعنی شمارش تعداد ضربان قلب به مدت (2) دقیقه بعد از متوقف شدن تمرین به طور معمول 2 دقیقه بعد از توقف تمرین چیزی حدود 3/1 تعداد ضربان قلب کاهش می یابد.برای مثال فرض کنید شما تمرین هوازی دویدن را به مدت (30) دقیقه طوری انجام دهید که تعداد ضربان قلب تان در حین دویدن حدود (155) بار در دقیقه بزند. و باز فرض کنید که (2) دقیقه بعد از خاتمه دویدن تعداد ضربان شما به چیزی حدود (95) بار در دقیقه کاهش پیدا کند. در اینحالت عدد (95) نشان دهنده تعداد ضربان قلب بازسازی شما می باشد.تعداد ضربان قلب بازسازی بهترین ملاک و شاخص برای ارزیابی سطح امادگی بدنی محسوب می شود. در واقع می باید در یابیم که در خلال (2) دقیقه بعد از توقف تمرین تعداد ضربان قلب به چه میزانی کاهش می یابد.
سوال : تعداد ضربان قلب در حال استراحت چه معنایی دارد ؟
جواب : تعداد ضربان قلب در حال استراحت یعنی تعداد دفعاتی که قلب در هنگام استراحت نشان دهنده سطح امادگی بدنی می باشد. هر چه سطح امادگی بدنی مطلوب تر باشد قلب در حال استراحت با تلاش کمتر و با تعداد ضربان کمتر در هر دقیقه خون را به سراسر بدن ارسال می کند.
سوال : چگونه تعداد ضربان قلب استراحت در صبح اندازه گیری می شود ؟
جواب : اگر به هنگام صبح و بلافاضله بعد از بیدار شدن از خواب و قبل از انکه از رختخواب به بیرون بیائید تعداد ضربان قلب تان را بوسیله مونیتور یا شمارش نمودن تعداد نبض یعنی (با قرار دادن انگشت روی رگ سطحی مچ دست) محاسبه نمائید. تعداد ضربان قلب در حال استراحت شما را نشان می دهد. در واقع این نوع انداز گیری می باید در صبح به طور پی در پی در طی (5)روز انجام شود.متوسط اعداد بدست امده از 5 روز اندازه گیری نشان دهنده درست تعداد ضربان قلب شما در حال استراحت می باشد.تعداد ضربان قلب در حال استراحت بر حسب عادت زندگی چگونه به خواب رفتن. فشارهای روانی. نوع تغذیه. خستگی پر بودن مثانه و... متغیر می باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر